Desenvolupament de la sessió:

Sessió 1. Un món de sons, sorolls i comunicació!

Activitat 1: “Escoltar amb els ulls”
Primerament es proposarà al alumnes un seguit de preguntes que els comencin a familiaritzar amb la discapacitat auditiva i els problemes amb que es troben. Algunes de les preguntes que podem fer són:
  • Com creus que es desperta una persona sorda?
  • Com sap una persona sorda que truquen a la porta de casa?
  • Com ho sap que el seu fill esta plorant?
  • Com “parlen” per telèfon?
  • En estacions de tren, autobús... Creus que se n’adonen de tots els avisos?
  • Creus que el “vídeo porter” és una article de luxe?
  • Com saben quan passa una ambulància si ve per darrere?
  • Com saben que ha acabat el temps de cocció del microones o del forn?
  • Com saben que sona l’alarma o el mòbil si no el tenen a prop?
  • Com detecten les alarmes d’incendi?
  • Quina diferència hi ha entre el vostre dia a dia i el dia a dia d’una persona amb discapacitat auditiva?
  • ...
Després de plantejar-los aquestes preguntes es pot obrir un debat a nivell de classe per reflexionar sobre aquestes dificultats i intentar proposar solucions o ajudes.

Temporització: 35 minuts

Activitat 2: “Un món de sons!”
Veure el vídeo amb diferents fragments de petites situacions quotidianes que poden sentir amb facilitat, situacions on el so és un matís important, concerts de música, etc. Primer els passarem sense so i després amb ell, o viceversa, perquè arribin a veure com n’és de diferent! El vídeo es pot anar parant per fer preguntes o passar-lo sencer, segons l’edat i tipologia dels alumnes.

Tot seguit se’ls preguntarà quina informació els pot portar el so dels diferents objectes, situacions, etc.
En gran grup exposaran com s’han sentit, com valoren el fet de poder sentir-ho correctament, què els ha cridat més l’atenció, quins sons trobarien a faltar si no hi sentissin, i si creuen que una persona amb discapacitat auditiva tindrà moltes més dificultats que ells, si les pot superar, quines qualitats o fortaleses poden sorgir d’aquesta situació, etc.

  • Si hi ha un alumne amb discapacitat auditiva a l’aula poden preguntar a aquest alumne com es sent en aquestes situacions , com pot la gent del seu voltant pot ajudar-los, etc
Temporització: 50 min

Sessió 2. Un món de paraules.

Activitat 3: “Les persones amb sordesa també miren la televisió...”
A continuació poden anar a la sala d’ordinadors per fer les activitats interactives que tot seguit proposem, o bé utilitzar el canó de l’aula (si se’n disposa):
Veure vídeos habituals a la televisió, però muts:
  • Noticies adreçades a infants
  • Notícies adreçades a públic general
  • Dibuixos animats
A parir del visionat d’aquest vídeos, proposar-los tot un seguit de preguntes per ajudar-los a reflexionar, per exemple:
  • Quin vídeo creus que has entès millor? Per què?
  • Intenta resumir l’argument de cada vídeo.
  • Quines diferències has notat entre les dues notícies? I entre les dues sèries de dibuixos? Per què creus que és així?
  • Veure els mateixos vídeos, primer amb subtítols i sense so, i després amb so, i fer-los adonar de tota la informació que havien perdut sense el so. Per ajudar-los els podem proposar un seguit de qüestions:
  • Les teves deduccions sobre l’argument dels vídeos s’han ajustat a la realitat o només han estat petites aproximacions? Quines dificultats has trobat?
  • En quins vídeos creus que el so no era imprescindible per entendre’l? Per què? Creus que això sol passar a la televisió i els mitjans de comunicació?
  • Com podríem fer perquè les persones amb discapacitat auditiva no es perdessin informació?
  • Què faries tu, si poguessis intervenir-hi, per millorar la comprensió de l’entorn de les persones amb discapacitat auditiva?
Al final de la sessió, reflexionar entre tots sobre l’activitat duta a terme i escollir les propostes més senzilles i eficaces.
A l'apartat "Material per l'alumnat" podeu trobar tres dossiers adreçats als tres cicles d'Educació Primària, amb preguntes de diferent profunditat sobre els temes a tractar.

Temporització: 50 min
Activitat 4: “Amb el cos, també s’hi parla”
Per últim, proposem una activitat on els alumnes podran exposar alguna experiència, situació, petit relat, etc., ajudant-se únicament de l’expressió corporal i gestual. Si hi ha moltes dificultats, també podran moure els llavis, però sense parlar.Tot seguit, fer-los adonar de la importància del llenguatge corporal, els gestos naturals, etc. i de com poden ajudar a la comunicació.
Si s’escau i hi ha temps, també podem introduir a la conversa el Llenguatge de Signes, explicar semblances i diferències amb la llengua oral i reflexionar si és o no adequat, si tenen alguna experiència al respecte, etc. i resoldre algunes preguntes, com ara:
  • T’ha resultat fàcil usar la lectura labial? T’ha ajudat? Ho havies fet mai abans?
  • Coneixes algun altre sistema per comunicar-se que no sigui la paraula oral? Quin o quins?
  • Busca informació sobre la Llengua de Signes Catalana i altres sistemes alternatius a la comunicació. Només els utilitzen les persones sordes? Si no és així, qui més en pot fer ús? (Pregunta d’ampliació)

A l'apartat "Material per l'alumnat" podeu trobar tres dossiers adreçats als tres cicles d'Educació Primària, amb preguntes de diferent profunditat sobre els temes a tractar.

(Si a l’aula comptem amb un alumne amb discapacitat auditiva i aquest vol participar, podem aprofitar perquè sigui ell qui expliqui les diferents formes de comunicació que coneix)